Busuk ketiak

"Aku tak suka la keje ngan Hani tu"
"Kenapa kau?"
"She stink. Busuk ketiak"


Perbualan ni aku reka semata. Based on pengalaman aku dan pengalaman orang lain juga. Berdepan dengan situasi macam ni, sangat tak menyenangkan. Seksa hidung I tell you=).
But, worry no more. Instead of beli produk yang mahal-mahal tu, apa kata korang cuba tips yang aku share ni pulak.

Tips musnahkan bau badan

1) Kalau kau jenis manusia yang kuat berpeluh, jangan terus campak baju yang kau dah pakai dalam washing machine. Instead, rendam baju tersebut dalam sebaldi air yang tak dicampur apa-apa detergen. Rendam semalaman. Esoknya, tonyoh-tonyoh sikit kat area ketiak baju sampai hilang bau. Then, cuci baju tu macam biasa.

2) Pilih baju material yang menyerap peluh. Such as cotton. Dan untuk avoid corak KETIBAS (ketiak basah) obvious kat baju, pakai baju yang bercorak. If possible, avoid baju yang kosong.

3) Ambil limau purut a.k.a Kaffir Lime. Potong jadi bulat-bulat nipis. Basahkan badan dan tonyoh kat armpit potongan limau tadi. Biar seketika. Lepas tu bilas macam biasa. Amalkan 3-4 kali seminggu. Ikut kesesuaian. Tapi awas! Kalau kulit luka atau apa, jangan amalkan tips ni. Boleh mendatangkan keperitan luar biasa=)

4) Guna deodoran yang tak kuat sangat bau dia. Tak pun, beli yang jenis tawas. Tapi yang ni dah siap proses dan dalam packaging yang mudah dibawa. Aku guna brand Total Image. Harga RM16.90. Tapi makan tahun jugak nak habis sebotol. Jimat.

5) Make it a habit untuk spare baju, deodoran dan wet tissue dalam bag. Kau tak boleh nak jangka when is your "bad sweat day".

Happy trying. And good luck.



No comments:

Post a Comment